Byggeprojekt 2014 – 16 Die Wacht am Rhein VII

Der er første gang jeg skal bygge en slæbebåd, da jeg så billede af dette skibe første gang for mange år siden i kataloget hos Deans Marine tænkte jeg hvorfor ikke sådan en. Der gik nogle år og så så jeg skibet i sin fulde pragt hos Werner Layes. Werner havde skibet til slag og jeg tænkte lidt for længe over om jeg skulle købe, så købte Claus Fassel skibet. Hvad gøre man så? Man køber sig byggesættet selv og bygger det. Jeg købte så byggesættet oppe hos Michael og åbnede kassen, ups mange tunge støbe dele og næsten ingen tegningerne, her skal man tænke selv eller vide en del ting om skibe som de var denne gang. Claus kunne hjælpe lidt i den forbindelse, han tog nogle billeder for mig af hans skib så det går måske bedre, vi får se. Skibet er nu lavet om og hedder Pieter Boele og ligger som museums skib i Holland,

Her er lidt af historien om skibet:

I 1848 var der omkring 25 bugserbåde der arbejdede på floden Rhinen. Disse var alle sidehjuls dampere med en dybde på omkring 2 meter. På grund af den lave vandstand i midten af Rhinen var det umuligt at bruge skibe der stak dybere. Skroget er derfor forlænget for at skabe mere plads til lange dampkedler, større motorer, bunker og mandskabs rum. Omkring 1880 kom den første propel drevet bugserbåd på Rhinen som udviklede mere hastighed og havde brug for et mindre mandskab.

Båden “Wacht am Rhein VII” blev bygget I 1893 som en Rhein bugserbåd af P. Boele Ship yard i Slikkerveer i Holland. Hun var en bugsere drevet af en kulfyret dampkedel, en sammensat motor med 300IHP og er lavet specielt til den midterste del af Rhinen som har mange sving og en meget stærk strøm. Hendes skrog design er langt og smalt for at passe til disse konditioner. Styrehuset ligger lige bag ved skorstenen så det giver meget lidt udsyn fremad, men med et meget bedre oversigt over skibet der skal bugseres. I 1894 blev skibet taget i brug under navnet: ”Wacht am Rhein VIII” af J. Huttner i Wesel-Buderich. Dette firma havde en fantastisk placering lige i svinget på Rhinen hvor de ud over bugseringerne også havde et hotel med restaurant.  Frem til 1993 var dette Hotel med Restaurant stadig under ledelser af Huttner familien selv om bugserene var solgt fra for mange år siden. Omkring århundredskiftet blev skibene overtaget af Johann Knipscheer Schiffahrt, som var det første firma der turde prøve at bugsere et skib mod strømmen til Basel ved grænsen til Schweitz. Skibet blev omdøbt til ”Direktør Johann Knipscheer”. I 1919 blev hun igen omdøbt til ”Speculate”. Mellem 1924 og 1957 blev der lavede en del ændringer på hendes kræftværk og overbygning. I dag: i 1972 blev hun omdøbt til Pieter Boele, efter ham der originalt byggede skibet og i 1987 blev hun overdraget til Prins Hendrik Maritime Museum i Dordrecht hvor hun blev holdt i tjeneste af nogle frivillige entusiaster

 

  1. Åbning af kassen: Man fik lidt af et chok syntes jeg, mange dele (er jo ok) men selve støbningen af de støbte dele syntes jeg ikke er i orden. Klart det er et byggeset og ikke et samlesæt, dog skulle man jo også bliver færdig en dag. De dele som skal laves af plast er tegnet på plast og ikke stanset ud, tegning eller beskrivelsen er på Engelsk men man har nok gjort dette for mange år tider siden. Her skal man tænke selv og være klar over nogle ting inden man gøre noget, billede materiale er heller ikke det bedste. Har talt med Deans Marine om dette og de siger også på de gamle byggeset har det ikke været så godt, men det bliver bedre med det nye. Skroget ser rigtigt godt ud.        Er jo et byggesæte og ikke et samlesæt.
  2. Bygning af skibet: Jeg har valgt ikke at tager den originale skrueaksel i brug, har købt en anden (Graupner) men vil som originalen smøre akslen senere. Motoren er limet i skibet, ror konstruktionen er ikke godt lavet fra fabrikken, her (selv om jeg har lavet dette) skal jeg laver det om. Jeg har også lavet den indvendige kant hvor selve dækket skal hvile på, er kommet så langt nu at jeg har lavet selve forstærkningerne i skibet så dækket bliver mere stabilt, men der er mange ting man skal tænke sig til, mål på noget det findes ikke rigtig…. I kan selv se det lidt på galleriet på billederne at jeg kommer lidt frem men det tager sin tid, der er mange ting som skal gøres. Der er også en del ting, når du har skåret det ud, der de passer ikke sammen, nogle er for store, andre for små eller helt ud af mål. Men det kan man jo rette lidt da de har en del materiale i overskud. Alle ting er lidt forberedet malet og dækket er lagt på, nu skal det lige slibes og males igen. Skroet er helt færtig malet udvendig. Jer i gang end nu med skibet og bygger håndløb på, se længre ned på siden hvor langt jeg er kommet. Håndløbet vælger jeg at bøje lidt, bruger her til 3 doppelsalmiak spiritus og vand i en plasticrør ca.3 timer så er denne lidt flexibel,men de sidste stykke enden er svært at gøre noget, her skal jeg skær lidt i denne, men også her skal man prøver en del da man ikke skal skærer ikke for meget ud. Har limet det nu på men dette skal slibes en del og lakeres. selve dækket skal også laves, gøre dette nok i hånden. Har alle små delene nu klar så jeg håber på jeg er klar med skibet til næste år. Dækket i midter sectionen skal laves, er gået lidt i stå men det kommer igen. Er kommet lidt videre og jeg nærmer mig afslutning, jeg er begyndt med at samle alle små dele på skibet.
  3. Elektriske: Jeg har til skibet valgt en Hector-perm fra Marks som jeg købte på messen i Dortmund 2012, den kan sejler med 3 eller 6 tusinde omdrejningerne. Skibe skal nok have de 3.000 tusinde med en 4 blad skrue. Lys skal der også været i skibet ligesom lys føring på skibet, en røggenrator finder også plads i skibet.
  4. Maling: jeg bruger en maling fra edding som er tørre efter ½ time så kan man arbejder videre, men husk de dele som skal males skal gøres rent fettes af da er i resinen er der noget som gøre at farverne perler af. Bruger her matt farverne, grunder og matt lak. Desværre holder farven ikke over alt på skibet, skroget afgiver noget som engang i mellem ikke hæfter ved, men det lykkes efter hånden. laken tørrer ok men bliver meget blød i lang tid, så når skibet står i vuggen får denne markeringen efter dette.
  5. Sejlads: Jeg bruger ikke den skrue som var leveret med, har købt mig en anden til det, i kan se på et af billederne senere kommer jeg med hvorfor jeg har gjort dette.

Billederne

Hilsen Thomas