Klubsøen søndag 8. juli 2012

Selvom om sommerferien officielt er startet, forhindrer det selvfølgelig ikke os aktive modelbyggere og -sejlere at mødes ved søen søndag formiddag – og denne gang var vejret særdeles godt.

Der var mange fremmødte ligesom vi havde gæsteoptræden af Leif Rasmussen, der fremviste en stor model (længde på mere end 150 cm og en vægt på ca. 13 kg) af en Riva Aquarama. Modelbåden begyndte han at bygge på i september 2011 ud fra tegningerne af en skala 1/10-model, som han byggede i foråret 2011.

Og for dem, der er i tvivl om vores klubsø indeholder fisk, så er der nu dokumentation for det. Fisken sprang op bag ved mit modelskib.

En dejlig formiddag med sejlads og en masse god snak om modelskibe. Jeg fik sejlet mere end 5.300 meter på 91 minutter og nogle gange med en topfart på 19,5 km/t.

Vi ses!

6 kommentarer til “Klubsøen søndag 8. juli 2012”

  1. Hej.
    En regtig god Søndag formidag ved søen med sol varme og mange menesker.
    Der kom Leif Rasmussen med en meget flot model af RIVA AQUARAMA der var gjort et meget stort stykke arbejde med 2 stk meget kraftige børsteløse motore Leif fik en uheldig start på sit liv som modelsejler da modellen ikke var under kontrold og sejlede med stor kraft på tværs i vores havn han fik dog senere modellen næsten under kontrold.
    Jeg så der var meget radiostøj da det var næsten umuligt at få motorene til at stå stille det kan moske skyldes de ikke var radiostøjdæmpet og Leif brugte et 40 MHZ anlæg?
    Den oplevelse var ikke god med hensyn til sikkerhed til de mennesker og både der var tilstæde
    Vi burde moske snakke om kontrol af både i den størelse og vægt og motorkraft inden der sejles i vores sø? da vi alle gerne vil have vores ting med hjem hele.
    En lille kommentar til en ellers god dag ved søen
    Hilsen
    Bent Immertreu

    Svar
  2. Det kunne være et forslag at modeller som har enten, en vis størrelse / vægt og eller hastighed skal sejles på 2.4 og skal forsynes med fail safe på motore. Det er en flot model Leif har bygget,- men at sejle med 40mhz er direkte uforsvarligt når man er oppe i den størrelse. Selv modelfly har en vægtgrænse når den overskrides skal du have certifikat til Jumbo-model.
    Ellers var det en god dag.

    Svar
  3. Hej alle, først tak for den venlige modtagelse, og ja man har ret i at der bør være sikkerhed for at store modeller ikke kommer ud af kontrol. Jeg kan kun beklage min manglende viden i forbindelse med de muligheder der er i forbindelse bedre kontrol af styring mm. Og den åbenbart store forskel der er på et 40mhz anlæg og de nye 2,4 Ghz anlæg i forbindelse med bedre justering og mindre risiko for radiostøj.
    Så inden min næste gæsteoptræden er radioanlæg udskiftet med et 2,4 Ghz anlæg og der er monteret fail safe og hvis det findes til Lehner 2240 (max belastning 180 A) motorer, støjdæmpning.

    Svar
  4. Alle radioanlæg på 2,4GHz har indbygget failsafe – selv det billigste anlæg til under 1000,-

    Men behovet for failsafe er faktisk mindre, når anlægget er på 2,4GHz, da anlægget i kraft af sin opbygning giver en mere sikker kommunikation mellem radiosender og radiomodtager.

    Jeg vil anbefale dig at kigge på et 2,4GHz-anlæg med telemetri, da du så kan få en masse data omkring dit strømforbrug, motor-omdrejninger m.m. Informationer, der er nyttige, når du skal optimere din flotte modelbåd.

    Se eksempel på telemetri her: http://www.vallensbaekmodelskibsklub.dk/2012/05/06/sejlads-sondag-6-maj-2012/

    Svar
    • Ok hvilket 2,4GHZ anlæg er “det rigtige” når man er meget omkostningsbevidst og gerne vil starte med at kunne regulere hastighed, kan leve med at begge motorer reguleres samtidig, tænde og slukke for 4 forskellige lyskilder og på et senere tidspunkt benytte telemetri til information om strømforbrug , hastighed mm.

      Svar

Skriv et svar til michael rosner palm Annuller svar