Reglerne til Sea Jet Evolution Klubmesterskab Race 2013

Hej med jer,

Hermed de nyeste regler i kan komme med jeres kommentar gerne til mig. reichert@post12.tele.dk

Reglerne for deltagelse i sea-jet Race ”Evolution” 2013 version 1

Byggesættet fra Robbe og der må ikke ændres noget, det ville siger, motor og fartregulatorne skal være dem som Robbe skriver om i vejledningen.

motoren/fartregultor/batteri

Er altid et tema når der tales om manipulation og det er virkeligt let at udskifte dem med en med et højre omdrejningstal.  Men her er reglementet meget entydigt og uden tilgivelse: Det går Ikke!!

  • Disse motorer kan man få enkeltvis fra Robbe.
  • Der skal bruges denne motor: BL inrunner 28-4507 Roxxy
  • Der skal bruges disse fartregulatorene: BL control 730 Roxxy
  • Der skal bruges dette batteri: Turnigy 3800 mbA 2S 25C hardcase

Ror og skruer

  • Disse må ikke slibes skarpes eller mere spidse.
  • De skal være de originale som findes fra Robbe….

 

Sejlteknik og taktik

 

  • Øvelse gør mester.

Det er meget vigtigere end alle ovennævnte optimeringer! For gennem de strenge regler i standardklassen er din andel i succes og mangel på samme endnu større som sejler. Man kan af naturlige årsager (grundet reglementet) ikke gøre meget ved materielt eller købe sig til det. Den alt for høje fart tillader og fordre at man filer på sejlteknikken:

 

  • På grund af reglerne sejles der uden at man kan stryge et resultat, derfor skal man principielt altid sejle så man når i mål. Hvert eneste uheld eller sejler fejl, typisk vil det være at dreje om sig selv ved bøjer eller helt at sejle forbi, vil aldrig kunne betale sig. På grund af de mange medsejlere (6-10) er det ikke noget problem at blive involveret i et uheld.
  • En så forholdsvis langsom model (citat fra en ECO-sejler: det er jo som et løb i langsom gengivelse) bør man ikke sejle bare en meter for meget. Hvilket betyder at man bør sejle direkte og flydende linjer fra bøje til bøje (ideallinjen).
  • Modellen bør så ofte og vidt muligt sejle lige ud uden korrekturer, kun sådan opnår modellen sin højeste hastighed.
  • I skabe kurver skal man føle sig frem til grænsen, det afhænger også af vandforholdene. I løbet er der altid bølger! Så hellere tage lidt af gassen men uden at komme ud af gliddet. Et lille slag i retningen koster for meget tid. I hvert tilfælde på ikke så brede baner skal denne model styres med begge regulator pinde på fjernstyringen. Det kan man træne så langt at man kan rede en Sea-jet der er ved at ”flyve” ved at dreje hårdt i den modsatte retning.
  • Overhal gerne inden om ved bøjerne og støt dig lidt op ad hinanden når du overhaler (det gør de rigtige også), der sker ikke noget, tilskuerne syntes det er sjovt og du har ca. 0,2 m forspring ved udgangen af kurven.

Sea jet racer bliver vejet være gang, så man ikke kan fuske her.

 

 

Race eller omgangen

  • Du køber selv en transponder eller spørge lige Thomas om at han en på lager endnu. Prisen er p.t. på 190,-kr. Men så er denne også din.
  • Denne transponder skal anbringes mellem sidespejlene og skal have strøm fra din modtager, så husk også at købe en forlængerledning til dette. Denne transponder skal forsegles så den kan modtager vand.
  • Vi racer i 4 minutter på banen og der er en bjælke som sejledes ind under ellers for man ikke registeret sin omgang.
  • Når tiden er gået skal selve runden færdig sejledes ellers mister man også noget her.
  • Hver bøje man mister giver fratræk så pas på.

 

Reglerne bliver opdateret løbne

Thomas Reichert