Bandirma ( opdatering 4 )

Passager og fragtskibet Bandirma

Modelskibet.dk har doneret dette byggesæt fra Türkmodel til VMK, og jeg har så fået æren at bygge det.

Modellen er i størrelsesforholdet 1:87 så det passer til dem der har modeltog i HO. Længde 61 cm. bredde 10 cm. det kunne vel godt være bygget som RC model men jeg har valgt at bygge det som standmodel.

Lidt historie.

Skibet blev bygget på Mac.Intyre Prisley-Huston and Cadett skibsværft i Glarskow i 1878. Den første ejer var Dussey and Robinson og skibet blev døbt Torocaderto. I 1883 blev hun solgt til H. Psicha Preus i Grækenland og navnet blev ændret til Kymi. I 1890 blev det igen solgt denne gang til et andet græsk rederi Cap. Andereadis. Skibet sank i 1891 men blev bjerget samme år. Skibet blev igen solgt denne gang til Istanbul Rema Derasimo og kom til havnen i Istanbul i det Ostmaniske rige, og skiftede navn til Bandirma.

Den 19 maj, 1919 var skibet på en historisk rejse ,i det Mustafa Kamal ASERTÜRK, der er skaberen af det moderne Tyrkiet, ankom til Samsun fra Istanbul ombord på Bandirma og startede den Tyrkiske frihedskrig.

Byggearbejde.

Først savede jeg et passende stykke træplade ud og sømmede 2 lister på til at støtte kølen så den er helt lige indtil spanterne er beklædt.

Næste trin var at lime spanterne på kølen, jeg sætter nogle vinkler på kølen så den står lodret. Spanterne passede ret fint så der var kun lidt tilpasnings arbejde, de må ikke gå for stramt ned i kølen så giver det besvær med at lime dem på så de sidder vandret på kølen. I brugsanvisningen er det vist at tre af dækkene nu skal limes på, men det syntes jeg giver besvær nå listerne skal limes på spanterne, så jeg satte dem løst på for at holde spanterne på plads og dernæst limede jeg en liste på hver side, efter at limen var tør kunne jeg fjerne dækkene.

Så blev skibet vendt om og som i kan se har jeg limet 2 stykker balsatræ på det bagerste spant og tilpasset dem, det gør det nemmere at lime listerne på agter.

Beklædning af skroget.

I brugsvejledningen er det vist at man starter oppefra med listerne, jeg syntes det er nemmere at starte fra kølen og så arbejde sig op, så kan men hele tiden sætte klemmer på.

 

Når jeg når til det sted på spanterne hvor de runder, indtil skibssiden bliver lodret, skal listerne tilpasses ellers vrider de og falder ikke naturligt til på spanterne.

her stævnen.

Når listen skal limes på den bagerste del af skibet, der hvor jeg har limet noget balsatræ på, laver jeg små hak i listen og lægger den i vand i ca. 10 min. Nu kan listen let bøjes så den passer i fason.

Alle lister er limet på skroget, så nu er det klar til at blive spartlet og slebet. Forreste og bagerste dæk limet på, klar til dæksplanker.

Så er de 4 dæk beklædt og jeg er nu gået igang med overbygningerne.

Listerne der danner ræling er limet på. Den forreste liste skal formes så den passer til skroges form. Her lavede jeg en skablon, lagde listerne i kogende vand så de kunne bøjes, derefter satte jeg dem i spænd. Efter tørring kunne de limes på.

Overbygningerne.

Byggevejledningen viser at de 4 dele der danner en overbygning sættes  i de små udskæringer og limes sammen, om de også skulle limes fast til dækket ved jeg ikke rigtig, men jeg limede dem ikke fast til dækket, det er meget nemmere at beklæde dem med træ og slibe dem når men kan arbejde med hver enkel overbygning. Jeg vil lave overbygningerne helt færdige og først lime dem på når skroger er slebet og malet færdig.

Det næste jeg skal i gang med er at lave rammer omkring dører og vinduer.

 

Jeg vender tilbage senere med mere byggearbejde.

Carsten Vittrup Jensen.